Interview by Barbarus.org

 

INTERVIEW MET SUZE GIL

April 22, 2017

|

Redactie "Je bent 2D animator. Waarom prefereer je 2D boven 3D?"

2D animatie is  het medium dat mij door mijn hele leven heeft geïnspireerd. Van Walt Disney tot Don Bluth. Van Dreamworks tot Gibli studio’s. Van western cartoons tot eastern cartoons. Het was altijd 2D. En uiteindelijk ontdekte ik ook dat 2D animatie mij meer creatieve vrijheid gaf. Ook in mijn manier van werken en in mijn eigen gevonden stijl, voelde het meer toepasbaar en natuurlijker om verder te gaan in 2D animatie. In mijn periode op de MBO Deltion Zwolle kreeg ik wel de basis kennis van 3D animatie en ik respecteer 3D heel erg. Maar ik voelde mij belemmerd in het technische aspect van 3D. En ik voelde mij niet slim genoeg om de technische kennis te vergaren die nodig is  voor 3D animatie. Kort gezegd, ik denk te plat en voel mij daardoor meer comfortabel in 2D animaties. Of het nu traditioneel of digitaal is. Zolang het plat is met de illusie van diepte, dan voel ik mij vrijer.

 

Wat is je mening over de Nederlandse animatiecultuur?

De Nederlandse animatie cultuur bestaat vrij lang. Het gaat naar mijn mening om een best kleine club. Ken je 1 Nederlandse animator, dan kennen zij jou via via een andere animator en visa versa. Maar het blijft elk jaar steeds meer en meer groeien, dus zal die gemoedelijkheid uiteindelijk wel ophouden. Er komen ook, langzaam maar zeker, steeds meer kansen voor animatie studio’s en helemaal voor beginnende animatoren zoals ikzelf. In de commerciële wereld en non-commerciële wereld. Concurrentie is wel groter, maar de vraag is ook groter. Met de succesvolle korte animaties die internationale aandacht krijgen, de blijvend groeiende animatie film festivals zoals HAFF en KLIK!, de opkomst van DAMD, etc. etc., vind ik persoonlijk dat de Nederlandse animatie cultuur steeds mooier wordt. En ik hoop dat dez blijft groeien en bloeien. Dus in het algemeen is mijn mening over de Nederlandse animatie cultuur best positief… Alleen misschien niet de Overheids kijk op de Nederlandse animatie cultuur. Vanuit die kant mag wel iets meer waardering komen en niet achteraf. Zoals wanneer een Nederlander ALWEER een Oscar nominatie heeft gekregen ofzo.

 

 

Kun je iets vertellen over je loopbaan?

Ikzelf ben een startende freelance animator. Mijn professionele loopbaan is dus nog erg kort. Vanaf jongs af aan, wilde ik al animator worden. Wat mij ernaar toe trok waren de vele combinaties met creatief tekenen en narratief verhaal vertelling.

Ik heb animatie en audiovisuele vormgeving gevolgd op het Deltion College Zwolle. Tijdens deze opleiding heb ik stages gelopen bij Urrubuk studio's en bij Il Luster. Waar ik onder andere aan de productie van de eerste seizoen van ‘Woezel en Pip’ mocht mee werken. In 2011 studeerde ik af met een MBO diploma, maar ik wilde meer leren. De HKU was een HBO school waar ik als eerste al heen wou, maar voelde me daar toen niet goed genoeg voor. Na MBO was de HKU animatie de enige opleiding waarvoor ik me had aangemeld, en ik kwam gelukkig door de selectie heen. Leuke werkervaringen hier waren stages bij Frame Order in Utrecht en een stage bij Mud Ontwerp in Tilburg. Jammer genoeg wegens familie omstandigheden heb ik mijn HBO diploma nog niet kunnen behalen en heb ik nu even een tussenjaar uitgenomen. Door te werken als ZZP’er heb ik minder stressvolle verplichtingen en blijf ik doen wat ik erg leuk vind om te doen.

Onder de naam SUZE ben ik meer aan het illustreren en schrijven voor mijn eigen producties/projecten zoals ‘The Stolen Star’ en ‘Life,Death and a little Girl’, maar er naast ben ik graag nog bezig met animatie opdrachten.

 

 

Hoe zou je je eigen stijl typeren?

Mijn eigen stijl typeren? Dat vind ikzelf eigenlijk vrij moeilijk. Maar iemand kwam ooit met een beschrijving die ik erg toepasselijk vond en mezelf in kan vinden. ‘Modern Romantisme.’ (En met Romantisme/romantiek bedoelen we de kunststroming, niet kaarsjes en rozen bij een dineetje voor twee.)  Er is ook altijd wel een vleugje subculturele waarde in mijn werk. Altijd iets met Gothics, Punk, Alternatief, Fantasie, Bdsm. Ook folklore, sprookjes of mythologische onderwerpen zijn verwerkt in mijn werk. Wanneer ik het kan toepassen maak ik ook graag gebruik van symbolisme om zo zelfs een stilstaand plaatje iets narratief te geven.

 

 

Welke kunstenaars (elk genre) inspireren je?

Buiten animatie om haal ik heeeeeeeeel veel inspiratie uit Engelse literatuur en schilderkunst. Voornamelijk uit  de Romantiek, het Symbolisme, Art Nouveau, etc. tussen 1800 en 1930. Een heel duidelijke inspiratie die goed terug te zien is, is het werk van Gustav Klimt. Zijn portrettering van vrouwen zwevend en vloeiend in goud zijn het meest inspirerend en ook meest duidelijk zichtbaar in mijn werk.

Maar mijn grootste inspiratie zal mijn moeder Ilse Spuijbroek zijn geweest. Ze was een kunstenaar in beeldende kunst en creëerde voornamelijk porseleinen beelden/poppen. Ook in haar laatste jaren gebruikte ze veel folklore en mythologische onderwerpen als inspiratie, waaronder engelen en sirenes. Mijn moeder is reeds overleden aan de gevolgen van kanker. Maar zij zal altijd een grote inspiratie blijven, omdat zij degene was die mij leerde kunst, muziek, mythologie en folklore lief te hebben zoals zij deed.


Reactie schrijven

Commentaren: 0